Kostel sv. Michaela archanděla ve Křemži
Lokace: Kostel
sv. Michaela archanděla stojí uprostřed náměstí a je tak již od 16.
století přirozeným centrem obce Křemže.
Původ názvu:
První písemná zmínka o Křemži
jako osadě je až z roku 1351. V r. 1364 se uvádí její název v
listině jako Krzemz, v r. 1369 Krzemsa, v r. 1385 Krzemze a v r.
1447 Křemže. Křemže je zřejmě pojmenována podle Křemežského potoka,
kterému dali jméno již Keltové podle druhu divokého česneku, který
na březích potoka hojně rostl. Původ jména může být i slovanský
podle křemene (=kremža), který se v potoce vyskytoval.
Historie objektu:
Kostel byl pravděpodobně
postaven již koncem 13. století. Z archivních dokumentů
kláštera Zlatokorunského se dovídáme, že v r. 1351 zde působil
plebán Theodoricus (farář Dětrich). V době husitských válek se na
Křemežsku ujalo také učení Husovo, protože Jan
Smil z Křemže byl jeho horlivým stoupencem a je
pravděpodobné,
že také na faru byli
dosazováni kněží podobojí. Jako první katolický kněz se uvádí v r.
1568 farář Georgius (Jiří). Vystřídalo se zde několik kněží, až v
roce 1596 povolal do Křemže kněze z krumlovské jezuitské koleje Jan
Častolar, který byl regentem krumlovského panství. V době
pobělohorské bylo v Křemži časté střídání kněží a často byla Křemže
pro nedostatek kněží v tehdejší době spravována okolními faráři.
Náprava poměrů ve farnosti nastala, když v r. 1678 koupil Chlumeček
klášter Zlatá Koruna, kterému tím také připadlo právo
patronátní ke kostelu v Křemži a k dosazování kněží. Od té doby až
do zrušení kláštera Josefem II. v roce 1785 zde působili
cisterciáci.
Z pozdějších kněží je významný horažďovický rodák Antonín
Matějovský, který zde působil od r. 1861 dlouhých 36 let a
zasloužil se o založení a soustavné vedení farní kroniky. Zásluhu o
postavení současného kostela má P. Tomáš Pfauser, který zde byl
kaplanem v letech 1865-1872 a pak zde nastoupil jako farář od r.
1883 do r. 1899. Na křemežském hřbitově jsou pohřbeni ve společném
hrobě P. Jakub Kocábek "poutník Jeruzalémský a Lurdský" a P. Josef
Kníže, vzorný a všemi vážený kněz, pronásledovaný a vězněný
komunistickým režimem. Za něho byla poprvé po desetiletích
provedena oprava kostela, ve které pak pokračoval jeho nástupce P.
František Hranáč.
Stavebně historický vývoj:
Nejstarší část kostela je dnešní Sakristie - původní kaple pravděpodobně z konce 14. století, ke které byl v r. 1470 přistaven presbytář, dodnes zachovaný v původní gotické podobě. To bylo za pánů Dubenských z Chlumu, jak to dosvědčuje jejich rodový znak na svorníku žebrové klenby. K němu dal v r. 1557 Jan Častolar z Dlouhé Vsi, první z pánů Dubenských, přistavit chrámovou loď. Jeho nástupce Alexandr Častolar pořídil v letech 1609-1614 pro kostel nové oltáře a rovný táflovaný strop. Kostel měl dvě kamenné věže, na nichž byly zavěšeny tři velmi krásné zvony. Kolem kostela byl hřbitov, podle popisu z r. 1678 ohrazený vysokou zdí.
Prejzová kostelní krytina však za 100 let byla již tak chatrná, že krov i klenba trpěly, zvláště klenutí nad sakristií se nedalo víc opravit a muselo být sejmuto a nahrazeno novým.
Došlo tak k
nenahraditelné škodě, neboť sakristie sama je vůbec původní kaplí.
Svědčí o tom gotický portál, který je původním vchodem do kaple od
západní strany (je zazděný v místech dnešního elektrického
rozvaděče), zazděné konzole žeber v rozích sakristie a silné
původní románské zdivo. V minulých generacích se také dlouho
udržoval název "kaple" místo sakristie.
Chrámová loď byla dlouhá jen 14,52 m a široká 8,84 m, takže při
vzrůstajícím počtu farníků nedostačovala a k částečnému rozšíření
prostoru došlo v r. 1826 vnitřní úpravou a přístavbou komory za
oltářem. Když ale v r. 1875 začal být strop chrámové lodi
nebezpečný tak, že musel být podepřen, začalo jednání o postavení
nového kostela.
Se stavbou bylo započato
r. 1885 a nový kostel byl vysvěcen 23. října 1887. Je ve slohu
pseudogotickém, projektovaný schwarzenberským architektem. Chrámová
loď, napojená na původní gotický a zachovalý presbytář má rozměry
21 x 14,25 m.
Významné kulturní a architektonické
detaily:
Do dějin Křemže se zapsal první majitel panství Jan Častolar postavením Kaple sv. Voršily v r.1550 a v r.1557 postavením nové chrámové lodi kostela. Podle Soupisu památek okresu českokrumlovského byl na jeho náhrobku nápis: "Leta Panie 1560 w autery przed sw. Duchem umrzel gest urozeny pan Jan Czastolar z Dlouhe Vsi a na Chlumu a gest tuto pochowan. Nad jeho dusí Pan Buh racz se smilowati." Tento náhrobek je nyní umístěn v komoře za hlavním oltářem po pravé straně již bez nápisu, který byl časem sešlapán. Představuje v žule krásně vytesaného rytíře v celé postavě, který se pravicí opírá o štít se znakem rodu, levicí o meč. U nohou má železné rukavice s helmicí.
Protější náhrobek v této komoře patří Marianě Johanně Kořenské,
manželce Lukáše Kořenského na Újezdě. Čitelný je zde nápis jejího
úmrtí 20. duben 1657. Ostatní je jen z části čitelné. Zcela
nečitelný je nápis na náhrobním kameni, který je zasazen v podlaze
kostela poblíž jižního bočního vchodu. Znatelný je pouze kotouč -
znak rodu Častolarů. Z ostatních pohřbených se uvedený Soupis
památek zmiňuje dál jen o Maruši z Brloha, věrné služebné (nebo
manželce) Jana Albrechta Častolara, která zemřela 25. dubna 1596 a
byla pochována blíže kazatelny. V r. 1604 byl zde pochován regent
Viléma z Rožmberka rytíř Častolar Dlouhoveský z Dlouhé Vsi. Oldřich
Častolar měl zde také náhrobek s nápisem a datem úmrtí 21. července
1609. Roku 1631 byl zde pochován Rudolf Častolar, syn Jindřichův, v
r. 1643 Leopold Častolar (v hrobce) a téhož roku jeho starší bratr
Jindřich byl pochován mezi kazatelnou a prvními lavicemi.
Před bočním oltářem je cínová křtitelnice z r. 1637 s českým
nápisem, že byla pořízena Janem Albrechtem Častolarem.
Když byl kostel v letech 1885 - 1887 přestavován do nynější podoby,
byly ostatky Častolarů uložené v rakvích pod podlahou bývalého
kostela exhumovány a uloženy do nových rakví do zděné krypty před
hlavním oltářem za pietních smutečních obřadů.
Z původního do nového kostela byly přeneseny tři zvony. Největší, který vážil 680 kg z r. 1729 a který byl dříve zavěšen na zvonici nad kostnicí u kostela, druhý menší sv. Michael, ulitý v roce vystavění Častolarova kostela v
r. 1557 a třetí, který
vážil jen 95 kg z r. 1552 a byl sem přenesen ze hřbitovní kaple sv.
Voršily (měl krásný latinský nápis, který v překladu zní: Dej Pane
mír našim dnům, poněvadž ho není). Na věžičku nad presbytář byl
zavěšen umíráček o váze 36 kg s nerozluštitelným nápisem z
gotických písmen.
Za 1. Světové války byly kostelu odebrány dva zvony, jeden z r.
1552, druhý z r. 1729. Velký zvon byl kvůli snažšímu sejmutí
skupinou rakouských vojáků na věži provrtán, rozbit a po kusech
spuštěn dolů. V r. 1926 byly pořízeny z darů věřících tři nové
zvony. Zvon Maria o váze 527 kg a průměru 96 cm byl pořízen ze
sbírek a darů, další dva menší darovaly dvě rodiny ze Stupné a ze
Mříčí.
Ale i tyto nové zvony musely být odevzdány Hitlerovi na další
vedení války v březnu 1942. Největší zvon Maria byl na věži rozbit
na 45 kusů, aby byl snáze sejmut. V červnu téhož roku musel být
odveden i památný zvon Častolarův z r. 1557. Ten se však po válce
vrátil zpět, kdežto ostatní tři se již nevrátily. Jedině umíráček
zůstává trvale ve své věžičce dál, žádným režimem nedotčen, aby se
loučil se zemřelými při jejich odchodu z tohoto světa - dnes jako
před desetiletími a staletími.
Návštěvníka chrámu upoutá hlavní oltář s pozoruhodným obrazem patrona chrámu archanděla Michaela. Tento obraz maloval hlubocký rodák Rudolf Vácha, dvorní malíř rodiny Schwarzenberků. Studoval uměleckoprůmyslovou školu ve Vídni, pak v Paříži, kde dosáhl zručnosti v oboru malby portrétní a figurální. O tom svědčí některé obrazy na zámcích a galeriích v okolí Paříže. Sv. Michael - vítěz nad ďáblem, je zde představen zároveň jako symbol vítězství světla nad temnotou, dobra nad zlem, symbol pravdy a spravedlnosti, které brány pekelné nepřemohou. Hlavní postava anděla tvoří svislou osu obrazu. Sv. Michael je oděn do černého brnění, které částečně překrývá růžové roucho. Tím se představuje jako ochránce dobra, lásky a mravnosti, což růžová barva symbolizuje. Levá ruka andělova je pokleslá - boj je vítězně dobojován, pravá s plamenným mečem směřuje ke zmítajícímu se satanovi, kterého navíc sv. Michael přidržuje pravou nohou v prachu. Nad pravým ramenem andělovým směřuje do středu obrazu paprsek světla, který se v prodloužení kříží s temným tělem satana - věčný boj dvou světů, které se utkávají. Modelem k postavě archanděla Michaela stála slečna Texlová, herečka mnichovského Rezidenztheatru, modelem k satanovi italský zpěvák Nigris.
Křížová cesta se 14 zastaveními z r. 1860 pochází také z původního kostela.
V kostele je možno si prohlédnout celkem 10 soch. Šest z nich je umístěno na vnitřních sloupech, zbývající čtyři jsou součástí z bočních oltářů.
Většina soch pochází z dílny bratří Bušků v Sychrově. Představují
(po řadách od předních sloupů) sv. Františka z Assisi, zakladatele
františkánského řádu a světa pověstného svou láskou k živým tvorům.
Vedle je sv. Antonín Paduánský, františkánský mnich s obrovskou
schopností promlouvat lidem do duše. Své přízvisko má podle místa,
kde zemřel - severoitalské Padovy.
Na
prostředním sloupu vpravo je sv. Terezie, světice žijící v 19.
století., která měla vždy blízko k obyčejným a chudým lidem. Vedle
ní vidíme sv. Kateřinu Alexandrijskou, která dokázala o své víře
přesvědčit celé sympózium tehdejších nejváženějších učenců.
Poslední dva sloupy nesou sochy sv. Josefa - Ježíšova pěstouna a
Panny Marie Lurdské, jejíž zjevení probíhala ve Francii v 50.
letech minulého století.
Na pravém
bočním oltáři socha vpravo představuje sv. Floriána, patrona
hasičů. Sošky právě tohoto světce zdobily dříve hodně výklenků ve
štítech zdejších statků, na Křemežsku byl sv. Florián velmi
populární po velkém požáru r. 1840. Sv. Linhart (také sv. Leonard)
z levé strany se v této zemědělské oblasti také těšil velké
oblíbenosti jako patron dobytka.
Zbývá levý boční oltář. Tam jsou umístěni dva naši asi nejznámější
světci - sv. Jan Nepomucký a sv. Vojtěch. Sv. Jan Nepomucký je znám
svou mučednickou smrtí, zapříčiněnou králem Václavem IV. Vedle
stojí sv. Vojtěch, druhý pražský biskup z rodu Slavníkovců, přítel
císaře Otty III. a Boleslava Chrabrého, neohrožený misionář
nebojící se vlastnoručně kárat modly, což se mu v Prusku (severní
Polsko) stalo osudným.
Všechny sošky pocházejí z prvních desetiletí našeho století, jsou dřevěné a polychromované. I když to tedy nejsou žádné historické unikáty, určitě stojí za prohlídku.
Situační plánek městyse
Křemže z r. 1828:
- Stará fara vyčnívala před požárem v r. 1840 cca o 8 metrů
kupředu z řady ostatních domů.
- Starou školu postavil klášter Zlatá Koruna v r. 1784 jako
patron křemežského kostela. Školy v té době byly převážně
církevní.
- Zvonice a kostnice
- Tato čp. při požáru r.1840 vyhořela a nová hospodářství postavena se stejnými popisnými čísly: Fidral nad Linhoušků, Kourus na konci Křemže (dnes sběrna surovin).
- Nová škola
- Na místě staré kovárny dnes stojí budova p. Skláře
- Starý kostel přestavený v r. 1887
- Kaplička za zahradou rodiny Mašků
Další informace:
Kaple sv. Voršily ve Křemži
Církevní dějiny regionu Český Krumlov
Církevní objekty v regionu Český Krumlov
Šlechtické znaky v regionu Český Krumlov
Pouti a poutní místa v regionu Český Krumlov
Hrady, zámky, kláštery a jiné památky regionu Český
Krumlov
Mikroregion
Podkletí - Obrazový průvodce
Mikroregion
Podkletí