Jan Kapistrán
(1386 - 1456) | františkánský kazatel |
Již od poloviny 13.
století docházelo ke štěpení řádu menších bratří založeného roku
1209 sv. Františkem z Assisi na mírnější (konventuálové, minorité)
a přísnější (observanti, františkáni) . V 15. století patřil mezi
vedoucí představitele v té době již samostatnějších františkánů Jan
Kapistrán, který proslul jako jeden z největších kazatelů své doby.
Právě pro jeho kazatelské nadání ho papež počátkem roku 1451 vyslal
spolu s kardinálem Mikulášem Kusánským na velkou misii do Germánie,
aby tam potlačovali šířící se husitství. Rodící se řád františkánů
potřeboval světce, aby předstihl konventuály. Kapistrán se chtěl
stát jedním z nich tím, že obrátí Čechy na katolickou víru. Během
cesty si naklonil císaře Fridricha III. a ten ho doporučil ochraně
Oldřicha II. z
Rožmberka. Oldřich byl totiž jeden z mála tehdejších českých
politiků opravdu mezinárodního formátu, který udržoval četné styky
právě s císařem a předními německými a rakouskými rody. Jeho
významné postavení mezi katolickou šlechtou v Čechách vyvolávalo v
zahraničí dojem, že je zcela oddán katolicismu a chce porazit
husitství. Proto v něj Kapistrán vkládal velké naděje a po svém
dosti úspěšném pobytu na Moravě, kde nedosáhl pozvání do Čech od
Jiřího z Poděbrad, přijel na Oldřichovu žádost 15. 10. 1451 do
Českého Krumlova. Svým působením pomohl stabilizovat poměry ve
zdejším minoritském
klášteře a ovlivnil i Oldřicha z Rožmberka, který se zřekl
svých statků a předal vladařství domu rožmberského svému synu
Jindřichovi. Pravým cílem Kapistrána v Čechách však byla Praha, kde
chtěl disputovat s voleným pražským kališnickým arcibiskupem Janem
Rokycanou. Vůči Kapistránovi však v Praze a mezi šlechtou narůstala
nevole, protože ten neustále napadal kompaktáta a přijímání
podobojí. Ani katolíci, včetně Oldřicha z Rožmberka, nechtěli
návrat k předhusitským poměrům a oživení dřívější moci katolické
církve. Cholerické povaze kazatele odpovídal i způsob, jakým se v
jedné odpovědi Rokycanovi vyslovil o městě svého ochránce. Jan
Kapistrán není spokojen s podmínkami disputace, neboť místo mu
připadá velmi sprosté. V celém Českém Krumlově kromě rodiny
Jindřicha z Lipé prý jsou jen voláci a pastevci, před kterými by
chtěl Rokycana ukazovat svůj vtip. Snad se tedy bojí mluvit před
učenými lidmi. Sám Mikuláš Kusánský musel brzdit jeho neustálé
výpady proti Rokycanovi. Kapistrán se v Českém Krumlově zdržel asi
měsíc, během něhož jako obvykle zázračně uzdravoval nemocné a
získával příznivce pro svůj řád. Kapistránovi se stále nedařilo
dostat se do Prahy, navíc si svým úmyslem pokořit kacířské Čechy
zbraní proti sobě ostře postavil šlechtu obojího vyznání. S nadějí
odešel v polovině roku do Řezna, kde se mělo jednat o setkání
Mikuláše Kusánského s Čechy, jež se ale nakonec nekonalo. Po
zklamání, která mu připravil Oldřich z Rožmberka se synem
Jindřichem, když se podvolili nově zvolenému zemskému správci
Jiřímu z Poděbrad, se pak Kapistrán marně snažil ovlivnit českého
krále Ladislava Pohrobka. Po neúspěšné misii v Čechách ho Aeneas
Sylvius Piccolomini získal pro boj proti Turkům, kteří roku 1453
dobyli Cařihrad. Kapistrán zemřel nedlouho poté, co rok 1456 pomohl
Janu Hunyadymu ubránit Bělehrad před Turky. Zázraky, které
Kapistrán konal během všech svých cest, pak prý pokračovaly i po
jeho smrti. Pro ně byl roku 1690 prohlášen za svatého.
(jh)