Elektrická dráha Rybník – Lipno
Základní technické a historické údaje:
Délka: | 22,7 km | |
Rozchod: | 1 435 mm | |
Maximální sklon: | 30 promile | |
Napájecí soustava: | původní: | 1 200 V ss |
po rekonstrukci: | 1 500 V ss | |
Zahájení provozu: | 17. 12. 1911 | |
Rekonstrukce: | 1951 - 56 |
Historie :
Ke stavbě elektrické železnice vedla potřeba přepravovat dřevo,
jehož byl v okolních lesích dostatek. Dřevo se odjakživa
dopravovalo po řekách, ale koryto Vltavy s mohutnými balvany bylo v
úseku pod Čertovou stěnou nevhodné pro plavení vorů i polenového
dříví. První projekt na stavbu elektrické železnice, která měla
tento nedostatek obejít, předložil už v roce 1893 inženýr František
Křižík. Tehdy byl jako nereálný zamítnut.
Ke stavbě došlo až později, a tak se dráha Rybník - Lipno, uvedená do provozu 17. 12. 1911 pod názvem "Vyšebrodská elektrická místní dráha", stala poslední místní drahou postavenou na našem území. Akcionáři byli převor kláštera ve Vyšším Brodě, který hospodařil v rozsáhlých lesích v okolí a majitel papírny v Loučovicích. Stavba trvala necelý rok.
Dráha byla původně napájena z vlastní elektrárny v Horním Mlýně u Herbertova, jež byla klášterním majetkem. Zde byla instalována Francisova turbína, pohánějící dvě dynama o výkonu 100 kW při napětí 1 280 V. Při nedostatku vody ve Vltavě přišel ke slovu parní stroj pohánějící dynamo o výkonu 125 kW. Mimo to byla v elektrárně připravena vyrovnávací akumulátorová baterie o kapacitě 148 Ah. Trakční vedení na prostých závěsech bylo umístěno na dřevěných sloupech. Veškeré elektrické zařízení dráhy dodala firma Siemens-Schuckert.
V letech 1951 až 1956 byla železnice modernizována v souvislosti se stavbou lipenské přehrady. V úseku Loučovice - Lipno byla změněna trasa, takže dnes trať končí na levém břehu Vltavy. Dřevěné stožáry byly nahrazeny ocelovými, napájecí soustava změněna na 1 500 V a zřízeny nové napájecí stanice v Rybníku a Vyšším Brodě, kde byla později postavena i nová lokomotivní remíza.
(mk)
Další informace:
Historie
železniční dopravy v regionu Český Krumlov
Elektrárna
ve Vyšším Brodě